انجمن فناوران زنجيره بلوكي: قيمت بالاي برق باعث عقب‌ماندگي در حوزه استخراج رمزارز مي‌شود

۲ بازديد

شروع و نزديك شدن به فصل گرما دوباره نگراني براي تعطيلي دستوري دستگاه‌هاي استخراج رمزارز براي فعالان اين حوزه را پررنگ‌تر كرده است. تعطيلي استفاده از اين دستگاه‌ها تنها بخشي از نگراني فعالان اين حوزه و بخش ديگر نگراني آن‌ها بهاي گران برق و گاز است. در همين راستا انجمن فناوران زنجيره بلوك در بيانيه‌اي كه منتشر كرده بار ديگر نسبت به خطر ناشي از اشتباه، اجمال يا تعارض در فرايند غيرشفاف قانون‌گذاري در اين حوزه هشدار داده است.

انجمن فناوران زنجيره بلوك در بيانيه خود گفته است:‌

كشور ما تا به امروز آسيب‌هاي زيادي را از محل عدم توليد ميلياردها دلار دارايي ديجيتال، رشد كسب‌وكارهاي ناسالم اين حوزه، استخراج زيرزميني و كوچ نيروي انساني متخصص ايراني متحمل شده و تنها مردم و كسب‌وكارهاي سالم مظلومانه چوب اين كم‌كاري‌ها و ترك فعل‌ها را خورده‌اند.

در ادامه اين بيانيه با تأكيد بر اينكه اين حوزه تنظيم‌پذير و قانون‌پذير است اما دستورپذير نيست آمده كه:‌ «ماهيت غيرمتمركز اين حوزه باعث ايجاد دو ويژگي خاص براي تجارت داخلي و خارجي كشور مي‌شود و راهكارهاي متناسب جهت حفظ حقوق هم‌زمان مردم، كسب‌وكارها و حاكميت بارها توسط انجمن فناوران زنجيره بلوك ارائه شده است.»

اين انجمن همچنين در بيانيه خود آورده است:

سه سال است كه تعيين تعرفه استخراج رمزارزها معادل ۷۰ درصد ميانگين صادراتي براي گاز و نرخ صادراتي براي برق، منجر به عدم سرمايه‌گذاري بخش خصوصي (در عين اعلام آمادگي كامل) در زير ساخت تبديل انرژي كشور شده و تنها باعث قانون‌گريزي فعالان و عدم توسعه كشور در ابعاد اقتصاد انرژي و اقتصاد ديجيتال شده است كه همچنان شاهد وجود همين ديدگاه با توسل به دلايل كاملاً نادرست و توجيهات قابل جرح هستيم.

انجمن فناوران زنجيره بلوك با مطرح كردن اين سؤال كه چه كسي پاسخگوي از دست رفتن درآمد ۲٠ هزارميليارد توماني براي وزارت نفت و نيرو از محل فروش انرژي به اين صنعت و عدم خلق ثروت در كشور از درآمد سالانه ۱۵ ميليارد دلاري استخراج خواهد بود، ادامه داده: «چگونه است كه متن احكام تنظيم‌گري اين حوزه تا اين حد از روح سند تحول دولت سيزدهم و نام‌گذاري سال ۱۴۰۱ و اهميت اقتصاد ديجيتال براي كشور دور افتاده است؟»

در اين بيانيه با ابراز تأسف نسبت به سياست‌گذاري در اين حوزه آمده است كه متأسفانه همين رويكرد درباره حوزه تبادل دارايي‌هاي ديجيتال نيز حاكم است و رنگ‌وبوي تمركزگرايي و مجوزدهي و تصدي‌گري تكراري بانك مركزي كه بارها نتايج آن را در سال‌هاي گذشته ديده‌ايم به چشم مي‌خورد. براساس اين بيانيه هرگونه تمركز در اين موضوع منجر به رانت و فساد مي‌شود يا از لحاظ امنيتي دارايي‌ها و داده‌هاي مردم را به مخاطره مي‌اندازد.

اين انجمن در ادامه پيشنهاد داده است براي جلوگيري از خروج كسب‌وكارها و نيروي انساني متخصص از كشور و عدم نگه‌داشتن دارايي‌هاي ديجيتال ايراني‌ها در كسب‌وكارهاي خارجي، قوانين به‌گونه‌اي تنظيم شود تا تسهيل‌گر بوده و نگاه توسعه‌اي داشته باشد. در اين زمينه در بيانيه ذكر شده: «تأكيد مي‌كنيم تعيين نرخ غير كارشناسي براي حامل‌هاي انرژي به گونه‌اي كه قيمت تمام‌شده برق را بالاتر از ۴ سنت براي اين صنعت فراهم كند چيزي جز عقب‌‌ماندگي و ادامه ماينينگ زيرزميني براي كشور نخواهد داشت.»

در پايان اين بيانيه نسبت به جذب نيروهاي جوان و نخبه ايراني توسط كشورهاي همسايه هشدار داده و توضيح داده شده است:‌ «ما در رقابت استخراج (قدرت شبكه بيت‌كوين) درمقابل كشورهاي تازه واردي همچون آمريكا و كانادا روزبه‌روز درحال باختن قافيه هستيم. در صورتي كه مي‌توانستيم قطب منطقه و پيشرو در اين صنعت باشيم و قدرت پردازشي را داشته باشيم كه تأمين‌كننده قدرت استراتژيك فرداي ما باشد.»

 

منبع: 

https://www.zoomit.ir/tech-iran/380909-blockchain-technologists-association/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد